загрузка...
Loading...

Яндекс.Метрика Яндекс цитирования

Уроки з української літератури 8 клас

Вступ. Художня література як одна з форм духовної діяльності людини. Функції художньої літератури. Багатозначність художнього образу. Різновиди образів. Аналіз художнього твору.

Українські історичні пісні. Пісні про звитяжну боротьбу козаків з турецько-татарськими нападниками («Зажурилась Україна», «Та, ой, як крикнув же козак Сірко»).

Пісні про боротьбу проти соціального і національного гніту («Чи не той то Хміль», «Ой Морозе, Морозенку»).

Пісні про боротьбу проти соціального та національного гніту («Максим козак Залізняк», «За Сибіром сонце сходить»). Образи історичних осіб, лицарів-оборонців рідної землі, створені народною уявою.

УРЗМ №1. Створення уявних словесних картин (усне малювання).

Маруся Чурай — легендарна поетеса з Полтави. Трагічна історія її життя. Пісні «Засвіт встали козаченьки», «Віють вітри, віють буйні», «Ой не ходи, Грицю...», що стали народними. їхня популярність, фольклорна основа, народнопоетичні образи.

Героїчний епос українського народу. Українські народні думи. Кобзарі та лірники — виконавці народних дум (О. Вересай, Г. Гончаренко, М. Кравченко та ін.). Сучасні виконавці: В. та М. Литвини, В. Нечема, Національна капела бандуристів України.

Жанрова своєрідність, історична основа, героїчний зміст дум, їх різновиди (історико-героїчні, соціально-побутові). Специфічність поетичної форми, ритму дум «Маруся Богуславка» та «Буря на Чорному морі».

Проблеми вибору, душевна роздвоєність Марусі Богуславки між любов'ю до рідної землі та становищем дружини турецького вельможі («Маруся Богуславка»).

Символ гріхопадіння і порятунку через усвідомлення покаяння («Буря на Чорному морі»).

КР № 1 (за розділом «Усна народна творчість»). ВЧ №1. Розвиток умінь виразно читати народні думи.

ПЧ № 1. Невичерпне джерело усної народної творчості. Дума «Втеча трьох братів з города Азова, з турецької неволі».

«Слово про похід Ігорів» — давньоруська пам'ятка, перлина українського ліро-епосу. Історична основа «Слова...». Переклади і переспіви у ХІХ-ХХ ст. Питання авторства.

«Слово про похід Ігорів». Особливості композиції та стилістичних засобів.

«Слово про похід Ігорів». Образи руських князів у творі. Наскрізна ідея патріотизму.

«Слово про похід Ігорів». Поетичність образу Ярославни. Образ Руської землі.

ПРЗМ №2. Твір-роздум за поемою «Слово про похід Ігорів».

«Слово про похід Ігорів». Символічно-міфологічні образи та їхнє значення. Фольклорні мотиви. Роль пейзажу в розгортанні сюжету. КР № 2 (за розділом «З давньої української літератури»).

Тарас Шевченко. Викуп поета з неволі, причини його покарання царем, арешт, перебування в казематі, заслання. Усвідомлення власної місії поета у вірші «Думи мої, думи мої ...»

Тарас Шевченко. «Мені однаково, чи буду» (з циклу «В казематі»). Роздуми автора про власну долю, долю України.

ВЧ № 2. Декламування поезій Т. Шевченка.

Тарас Шевченко. «Ой три шляхи широкії». «Минають дні, минають ночі». Роздуми автора про плинність, скороминущість життя людини на землі, про її долю.

Силабо-тонічне віршування. Віршовий розмір. Стопи. Рими.

ПРЗМ № 3. Контрольний письмовий твір «Громадянська позиція людини як один із проявів духовності».

ПЧ № 2. Т. Шевченко. «Кобзар».

Іван Франко. Короткі відомості про письменника. Історична поема «Іван Вишенський». TЛ: історична поема.

Іван Франко. «Іван Вишенський». Історична правда та художній вимисел: постать українського мислителя XVII ст. і художній образ у творі.

УРЗМ № 4. Дискусія щодо поведінки та вибору І. Вишенського. Проблема морального вибору людини, її втеча від неприйнятного буттєвого світу. КР № 3 (за розділом «Світ української поезії»).

ЛPK № 1. Оксана Лятуринська. Поезії.

Леся Українка. Розповідь про життя поетеси, її мужність і силу духу. Потужне ліричне начало, романтичність поезії Лесі Українки «Ви щасливі, пречистії зорі».

Волелюбність, оптимізм, мрія і дійсність як провідні мотиви поезії Лесі Українки «Хотіла б я піснею стати...»

Тема гармонійного єднання людини з природою у вірші Лесі Українки «Давня весна».

Леся Українка. «Давня казка». Ідея вільної творчості, вільнолюбства людини. Проблеми і мотиви поеми: роль митця в суспільстві, служіння музі й народові, суть людського щастя, вдячності.

Володимир Сосюра. Патріотичні та інтимні мотиви творів поета. Щирість його ліричного самовираження. Патріотичний пафос поезії «Любіть Україну!»

Образ України, ідея нерозривної єдності людини з рідною землею, алегоричність образів у вірші В. Сосюри «Сад». Поезія «Васильки» — взірець інтимної лірики.

ВЧ № 3. Виразне читання поезій В. Сосюри.

Борис Олійник. Народне визнання сучасного українського поета. Вічна проблема життєвого вибору, стоїчної позиції («Вибір»).

Філософія чину і мудрості у творі Б. Олійника «Ринг».

Володимир Підпалий. Щирість патріотичних почуттів ліричного героя у вірші «Тиха елегія».

Оптимізм, впевненість у правильності обраного шляху в поезії В. Підпалого «Запросини».

УРЗМ № 5. Дискусія щодо сучасного і майбутнього рідної мови та народу. КР № 4 (за розділом «Світ української поезії»).

Іван Малкович. «Свічечка букви ї». Глибокі роздуми сучасного поета про те, якою повинна бути людина, щоб уберегти себе, своїх близьких, свою мову, душевне багатство від зла.

Іван Малкович. «З янголом на плечі», «Музика, що пішла». Оптимістичний пафос поезій, віра в перемогу добра.

Іван Карпенко-Карий. Короткі відомості про життя і творчість видатного українського драматурга XIX ст., про «театр корифеїв».

Трагікомедія І. Карпенка-Карого «Сто тисяч» — класичний взірець українського «театру корифеїв». TЛ: драматичний твір (поглиблено), комедія, трагікомедія.

І. Карпенко-Карий. «Сто тисяч». Проблема бездуховності людини, засліпленої прагненням до наживи.

I. Карпенко-Карий. «Сто тисяч». Проблема влади грошей — наскрізна й «вічна» у світовому мистецтві. Засоби сатиричного змалювання.

ПРЗМ №6. Твір-роздум за трагікомедією «Сто тисяч» I. Карпенка-Карого.

Михайло Коцюбинський. «Дорогою ціною» (скорочено). Пригодницький, романтичний сюжет повісті. Вічний тип шукача правди. Протест Остапа і Соломії проти кріпосницької наруги — протест проти будь-якого насильства над людиною.

М. Коцюбинський. «Дорогою ціною». Кохання Остапа й Соломії як центральний мотив у творі. Його непереможна сила, що рухає вчинками, поведінкою, вибором героїв. Романтичність, мужність і сила волі української жінки Соломії.

УРЗМ №7. Характеристика образу Соломії (за складеним планом): «Романтичність, мужність і сила волі української жінки».

«Дорогою ціною» М. Коцюбинського — «перлина української белетристики» (А. Єнсен).

ПЧ №3. Олесь Гончар. «Бригантина». КР № 5 (за розділами «Національна драма», «З української прози»).

Осип Назарук. Події історичної доби XVI ст. Сюжет твору «Роксоляна» (скорочено).

О. Назарук. Події історичної доби XVI ст. Сюжет твору «Роксоляна»(скорочено).

О. Назарук «Роксоляна». Проблема кохання і служіння народові в історичній повісті.

Осип Назарук. «Роксоляна». Незалежна вдача, щирість у стосунках з людьми, природний розум і врода Роксоляни.

ПРЗМ № 6. Контрольний письмовий твір «Що значить служити Богові і людям?».

Володимир Дрозд. «Ирій». Іронічна, алегорично-химерна проза сучасного прозаїка. «Ирій» — химерна повість про неповторний світ юності, про вічне і швидкоплинне в житті людини.

В. Дрозд. «Ирій». Сюжет твору, основна ідея, мотиви.

Поєднання реального з уявним, стилістичні прийоми творення химерного світу в повісті В. Дрозда «Ирій».

В. Дрозд. «Білий кінь Шептало». Проблема людини в суспільстві, її знеособлення, свободи і неволі, особистості й натовпу, дійсності і мрії.

В. Дрозд. «Білий кінь Шептало». Алегоричний образ коня Шептала.

ПЧ № 4. Сторінки історії у творах українських прозаїків. Наталена Королева. «Легенди старокиївські». Мета: ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом Наталени Королевої, з її «Легендами старокиївськими»; розвивати аналітичне та асоціативне мислення, комунікативні здібності; виховувати бажання «тримати зв'язок з минулим».

Володимир Самійленко. «Патріоти». Коротко про митця. Гумор і сатира поета як поштовх до роздумів про справжній патріотизм, чесність, самовідданість, порядність і лицемірство, пристосуванство людини. ТЛ: антитеза, іронія.

Засоби творення гумору та сатири у віршах В. Самійленка. TЛ: гумор і сатира (поглиблено).

КР № 6 за розділами «З української прози» та «Український гумор та сатира». ВЧ № 4. Виразне читання гумористичних творів.

ЛPK №2. Євген Дудар. Дотепні оповіді сучасного письменника-гумориста.

Повторення та узагальнення вивченого.

Повторення та узагальнення вивченого. Підсумковий урок.



загрузка...
Яndex
 
загрузка...